YÖNETMELİK

(Şırnak Üniversitesinden)

ŞIRNAK ÜNİVERSİTESİ ÖNLİSANS VE LİSANS EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ

ŞIRNAK ÜNİVERSİTESİMUAFİYET VE İNTİBAK İŞLEMLERİYÖNERGESİ


Öğretim Plan ve Programı, Dersler ve Ders Alma, Danışmanlık

Öğretim plan ve programı

MADDE 16 – (1) Ders kredileri ve ders programları, YÖK tarafından ilgili programın yer aldığı diploma düzeyi ve alan için yükseköğretim yeterlilikler çerçevesine göre belirlenen kredi aralığı ve öğrencilerin çalışma saati göz önünde tutularak ilgili akademik anabilim dalı/bölüm akademik kurulunda belirlenir, ilgili kurul tarafından kararlaştırılır ve Senatonun onayıyla kesinleşir. İlgili diploma programını bitiren öğrencinin kazanacağı bilgi, beceri ve yetkinliklere o dersin katkısını ifade eden öğrenim kazanımları ile açıkça belirlenmiş teorik veya uygulamalı ders saatleri ve öğrenciler için öngörülen diğer faaliyetler için gerekli çalışmalar göz önünde bulundurularak Senato tarafından belirlenen ilkeler çerçevesinde iş yüküne dayalı ders kredileri hesaplanır.

(2) Öğretim planındaki dersler; teorik dersler, uygulamalar, laboratuvarlar, atölye çalışmaları, tez, proje, staj, işyeri uygulamaları ve benzeri çalışmaları kapsar. Her yarıyıl/yıl hangi derslerin açılacağı ve hangi öğretim elemanlarınca okutulacağı, akademik anabilim dalı kurulları ve bölüm kurullarından gelen öneriler göz önüne alınarak ilgili kurul önerisi ile Senatoda kararlaştırılır.

(3) Senato onayından geçen öğretim planları; eğitim-öğretim başlamadan önce akademik takvimde belirtilir ve ilgili yarıyılda uygulanır. İlgili mevzuat ya da YÖK tarafından belirlenen esaslar çerçevesinde veya zorunlu hallerde öğretim planında yapılması gereken değişiklikler Senato onayından geçtikten sonra eğitim-öğretim yarıyılının en geç ilk iki haftası içerisinde veya YÖK tarafından belirlenen tarihte uygulamaya konur.

Dersler ve ders alma

MADDE 17 – (1) Dersler zorunlu ve seçmeli dersler olmak üzere iki türlüdür. Zorunlu dersler, öğrencinin almak zorunda olduğu derslerdir. Seçmeli dersler, önerilen dersler arasından öğrencinin seçerek alabileceği derslerdir. Mezun olmak için öğrenci; öğretim planında yer alan tüm zorunlu dersler ile öngörülen AKTS’de seçmeli dersleri almak ve başarmakla yükümlüdür.

(2) Öğrenciler her eğitim-öğretim yarıyıl/yılının başlangıcında akademik takvimde belirtilen süre içerisinde ders kaydı yaptırırlar. Başarısız olup tekrar almak zorunda oldukları dersler hariç ve tüm sorumluluk kendilerinde olmak üzere, öğrenciler ders ekleme-çıkarma (ders düzeltme) haftası içinde kaydoldukları dersleri değiştirebilir, bırakabilir veya bunlara ders ekleyebilirler.

(3) Bir derse kaydolmak için bazı ders veya derslerden başarılı olma koşulu aranabilir. Bir derse kayıt olunabilmesi için başarılmış olması koşulu aranan ders ön koşul dersi, kayıt olunabilmesi bir ön koşul dersin başarılmasına bağlı olan ders, ön koşullu ders olarak tanımlanır. Ön koşul ve ön koşullu ders/dersler eğitim-öğretim programlarında gösterilir. İlgili kurulun kararıyla belirli meslek okullarından gelen öğrenciler ile belirli dersleri almış olan öğrenciler ön koşul derslerinden muaf tutulabilirler.

(4) Teorik ve uygulamalı derslerin her bir ders saati süresi elli dakikadır.

(5) Eğitim-öğretim programlarındaki zorunlu ders ve zorunlu diğer faaliyetlerin AKTS’leri, öğretim programının toplam AKTS’nin %60'ından az olamaz. Öğretim planlarında seçmeli dersler, mezuniyet için alınması gerekli olan zorunlu toplam AKTS’nin %25'inden az ve % 40'ından fazla olamaz.

(6) Zorunlu derslerin açılması için öğrenci sayısı dikkate alınmaz. Seçmeli derslere kaydolan öğrenci sayısının 10'dan az olması ve sınıf mevcudunun da 10’dan az olması halinde, hangi seçmeli dersin açılacağına ilgili kurulca karar verilir. Dersin, kaydolan öğrenci sayısının yetersizliği veya başka nedenlerle açılmaması durumunda; öğrenci danışmanının önerisi ve ilgili bölüm/program akademik kurulunun kararıyla ders ekleme-çıkarma dönemini izleyen hafta içinde seçmeli ders kaydı iptal edilen öğrencilerin açık bulunan seçmeli diğer derslere kaydı yapılır.

(7) Seçmeli dersler, her bölümün öğretim planından tek tek veya belirlenmiş ders grupları içinden seçilebilir. Seçmeli dersler, meslekle ilgili formasyonu tamamlayan öğrencinin, kendi bölümü veya kendi bölümüne yakın diğer bölümler tarafından verilen derslerden olabilir. Öğrenci ayrıca zorunlu ve öngörülen ilgili bölümün seçmeli ders havuzundaki seçmeli derslerin yanı sıra Üniversiteye bağlı her hangi bir bölüm/program tarafından verilen genel kültür ya da değişik ilgi alanlarındaki dersleri de alabilir.

(8) Staj çalışmaları ve iş yeri uygulamaları birimler tarafından her programın özelliğine göre hazırlanan ve Senato tarafından kabul edilen esaslara göre yapılır.

(9) Her dersin kredisi ve AKTS’si öğretim programında belirtilir. Bir dersin kredisinin hesaplanmasında 1 saat teorik ders 1 kredi, 1 saat uygulama ve/veya laboratuvar 0,5 kredi olarak alınır. Uygulamalı teorik dersin kredisi, o dersin haftalık uygulama veya laboratuvar saatlerinin yarısıyla haftalık teorik saatinin toplamından elde edilir. Senato tarafından not ortalamalarına katılmayacağı kabul edilen dersler için kredi değeri tespit edilmez. Bu derslerin haftalık teorik ve uygulamalı saatlerinin belirtilmesi ile yetinilir.

(10) Bir eğitim-öğretim yılında önlisans ve lisans programlarında her yarıyıl için ders ve uygulama kredisi 30 AKTS'dir. İki yıllık önlisans programlarında ders ve uygulama kredi toplamı 120 AKTS, dört yıllık lisans programlarında ise ders ve uygulama kredi toplamı 240 AKTS'dir.

(11) Öğrenci farklı birimler veya aynı birimin farklı sınıfları tarafından hazırlanan ders programlarında çakışan iki derse kayıt olamaz. Ancak, öğrenci daha önce almış ve devam şartını yerine getirmiş olduğu bir ders ile bu dersle çakışan başka bir derse kayıt yapabilir. Bu durumda öğrenciden devam şartını yerine getirmiş olduğu derse katılma şartı aranmaz, öğrenci bu dersin sadece ara sınav ve yarıyıl/yıl sonu sınavlarına katılmakla yükümlüdür.

(12) Dönem ödev ve projelerinin ara sınav yerine sayıldığı derslerde öğrenci dönem ödevi ve projelerini yapmakla yükümlüdür. Ancak, dersi veren öğretim elemanı öğrenciden yeni ödev ve proje istemeden öğrencinin en geç bir önceki dönem yapmış olduğu ödev ve projeleri kabul edebilir.

(13) Ders tekrarı durumunda olan ve/veya alt yarıyıldan dersi olan bir öğrenci alt yarıyıl, devamsızlıktan kaldığı ve başarısız olduğu derslerine öncelikle kayıt yaptırmak zorundadır.

(14) Özel hükümlerle belirtilmediği sürece öğrenci üst yarıyıllardan ders alamaz. Öğrenci bir yarıyılda teorik ve uygulama dâhil ilk kez alacağı ve daha önce almış olup devamsızlıktan kaldığı en fazla 30 AKTS kredisi ders alabilir.

(15) Öğrenci daha önce almış olup devamsızlıktan kaldığı dersler ile ilk kez alacağı derslere ilave olarak daha önce devam şartını yerine getirmiş olduğu derslerden oluşan toplamda en fazla 40 AKTS kredisi ders alabilir.

(16) Başarısız (GNO'su 59 veya daha düşük) olan öğrenciler üst yarıyıl/yıldan ders alamazlar. Genel not ortalaması en az 75 olan başarılı öğrenciler; bir yarıyılda alabileceği en fazla kredi sayısını (40 AKTS) aşmamak koşuluyla üst yarıyıllardan ders alabilirler.

(17) Meslek yüksekokulları hariç fakülte ve dört yıllık yüksekokullarda, ön koşullu derslerin koşulunu yerine getirmek şartıyla, genel not ortalaması 75-85 arası olan öğrenciler üst yarıyıldan/yıldan bir ders, genel not ortalaması 86 ve üzeri olan öğrenciler ise üst yarıyıldan/yıldan üç ders alabilirler. İstisnai durumlar, öğrencinin bir yarıyılda alabileceği en fazla kredi sayısını (40 AKTS) aşmamak koşuluyla, danışman ve bölüm başkanının önerisi ile ilgili yönetim kurulu tarafından karara bağlanır. Üst yarıyıldan/yıldan alınacak derslerin seçimi, danışmanın önerisi ile gerçekleştirilir.

(18) Bir ders için ilgili kurul kararı ile birden fazla grup oluşturulabilir. Ancak birden fazla grup oluşturulduğunda, bu gruplardaki öğrenci sayısı ortalaması teorik derslerde 25'ten; uygulama, uygulamalı teorik veya seçmeli derslerde 10'dan daha az olamaz. Bir grupta asgarî öğrenci sayısının hesaplanmasında sadece dersi ilk kez alan öğrenciler ile dersten başarısız olup dersi tekrar almak zorunda olan öğrenciler dikkate alınır. Genel not ortalamasını veya geçme notunu yükseltmek amacıyla dersi tekrar alan öğrenciler dikkate alınmaz. Bir grupta bulunacak öğrenci sayısında sınırlama var ise dersten başarısız olup dersi tekrar almak zorunda olan ve zorunlu veya seçmeli olarak dersi ilk kez alan öğrencilere öncelik verilir. Ayrıca, genel not ortalamasını yükseltmek amacıyla dersi tekrar alan öğrenciler arasından ilgili dersten en düşük notla geçen öğrencilere öncelik verilir.

(19) Bölümler arası ortak bir dersin birden çok gruba ayrılması halinde; öğrenciler kayıtlı oldukları bölüm/program için açılan grupla dersi almak zorundadır. Alttan ilk kez veya tekrar ders alan ve kendi grubuyla dersi aldığı zaman dersi başka bir ders ile çakışan öğrencilerin hangi grupla ders alacakları ve istisnai durumlar, danışman ve bölüm başkanının önerisi ile ilgili yönetim kurulu tarafından karara bağlanır.

(20) Bir öğrenci, bir yarıyılda alabileceği en fazla kredi sayısını aşmamak ve en düşük not aldığı derslere öncelik vermek koşuluyla not ortalamasını yükseltmek amacıyla daha önce almış olduğu en fazla üç dersi tekrar alabilir. Bir dersin tekrar alınabilmesi için dönem başında o derse kayıt yapmak zorunludur. Başarılı oldukları dersi tekrar alan öğrencilerden o derse devam şartı aranmaz. Bu öğrenciler sadece ara sınav ve yarıyıl/yıl sonu sınavlarına katılmak zorundadırlar. Dersi tekrar alan öğrenciler dilerlerse derse devam da edebilirler.

(21) Bir dersten başarısız olan veya dersi öğretim programındaki yarıyılda/yılda alamayan öğrenciler, verildiği ilk dönemde bu dersi almak zorundadır.

(22) Öğrenciler başarısız oldukları ancak sonradan programdan çıkarılan zorunlu ve ilgili bölümün seçmeli ders havuzundaki seçmeli dersler yerine, kayıtlı oldukları bölüm veya program tarafından uygun görülen eşdeğer olan dersleri, ilgili kurulun onayı ile alabilir.

(23) İlgili bölümün seçmeli ders havuzundaki seçmeli dersten başarısız olan öğrenciler aynı dersi tekrar alabilir veya danışman onayıyla bu dersin yerine sayılabilecek ilgili dönemde açılmış olan eşdeğer kredili seçmeli başka bir dersi alabilir.

(24) Kayıtlı olduğu programda akademik bir alanda uzmanlaşmaya imkân veren yönelme/uzmanlık ders gruplarından birini seçen öğrenci, grubun ders gereklerini tamamlayıp başarmak zorundadır. Öğrenci yönelme/uzmanlık ders grubunu değiştirebilir. Yönelme/uzmanlık ders grubu değişikliği yapan öğrencilerin yeni gruplarının ders gereklerini tamamlayıp başarmaları şartı aranır. Bu durumdaki öğrencilerin eski grubundaki derslerini başarma şartı aranmaz.

Başka üniversitelerden yaz yarıyılında ders almak

MADDE 18 – (1) Yaz yarıyılında başka üniversitelerden derslerin alınıp alınamayacağına Senato karar verir.

(2) Bir öğrencinin başka bir üniversiteden yaz yarıyılında ders alabilmesi için öğrencinin ilgili dersin devam şartını yerine getirmiş olup başarısız olması gerekir. Bu durumda öğrenci yaz yarıyılında başka bir üniversiteden en fazla üç ders alabilir.

(3) Mezun olabilmesi için daha önce almamış sadece bir dersi kalan veya devamsızlıktan sadece bir dersten kalan öğrenciler de yaz yarıyılında başka üniversitelerden ders alabilir.

(4) Başka üniversitelerin yaz yarıyılı öğretiminden ders alınmasına Senato onay verirse, ders almak isteyen öğrenci ilk önce kendi birimlerine dilekçeyle başvurur. Öğrenci dilekçede hangi dersi hangi üniversitenin hangi ilgili biriminden almak istediğini ve ders kredilerini belirtir.

(5) İlgili kurul öğrencilerin taleplerini uygun görürse Senatoya sunar. Senatonun onayından sonra dersi almak isteyen öğrencilerin listesi ilgili dekan/müdür tarafından yaz yarıyılında dersi verecek olan üniversitenin ilgili birimine resmî yazıyla bildirilir.

(6) İlgili kurul öğrencilerin almış oldukları notların öğrenci otomasyonuna işlenmesi kararını verir. Öğrencilerin başka üniversitelerden yaz yarıyılında almış oldukları derslerin geçme notları 100'lük not sistemine göre ise Üniversitede almış oldukları derslerin geçme notları gibi değerlendirilir. Öğrencilerin başka üniversitelerden almış oldukları geçme notları harf veya 4'lük not sistemine göre ise; varsa ilgili üniversitenin not dönüşüm tablosu aksi takdirde YÖK’ün belirlemiş olduğu not dönüşüm tablosu kullanılır.

(7) Başka üniversitelerden yaz yarıyılında alınan derslerin geçme notları öğrencinin daha önce başarısız olduğu dönemdeki aynı yarıyıl/yıl derslerin notları yerine yazılır ve aynı yarıyıl/yıl ders döneminin not ortalaması ile genel not ortalamasına katılır.

Başka üniversitede özel öğrenci statüsünde ders almak

MADDE 19 – (1) Özel öğrencilik ile ilgili işlemler 24/4/2010 tarihli ve 27561 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin 22 nci maddesine göre Senato tarafından düzenlenir.

(2) Başka üniversitelerde herhangi bir yükseköğretim programına kayıtlı olan öğrenciler; sağlık ve benzeri sorunlar nedeniyle Üniversitenin ilgili akademik birimlerinde belli bir yarıyıl/yıl özel öğrenci statüsünde ders alabilirler. Ayrıca mezun olan öğrenciler de bilgi ve becerilerini artırmak amacıyla Üniversitenin ilgili akademik birimlerinde ilgili mevzuat çerçevesinde özel öğrenci statüsü ile ders alabilirler.

(3) Özel statüde başka bir üniversiteye gitmek isteyen öğrenci hangi üniversiteye ne kadar süreyle gitmek istediği talebini gerekçesiyle birlikte ilgili kurula sunar. İlgili kurulun uygun görmesi ve Senatonun onaylamasından sonra öğrenci gitmek istediği üniversiteye başvurur.

(4) Öğrencinin özel statüyle gittiği üniversitenin ilgili biriminin yarıyıl/yıl sonunda öğrenci tarafından alınan geçme notlarını öğrencinin kayıtlı olduğu birime resmî yazıyla bildirmesi şartıyla, ilgili yönetim kurulu bu notların öğrenci otomasyonuna işlenmesi kararını verir. Öğrencilerin özel statüde başka üniversitelerden almış oldukları derslerin geçme notları Üniversitemizde almış oldukları derslerin geçme notları gibi değerlendirilir.

Danışmanlık

MADDE 20 – (1) Her öğrenciye, bu Yönetmeliğe uygun bir akademik program izlemesini sağlamak üzere bir öğretim üyesi veya görevlisi danışman olarak atanır. Danışmanlık görevleri, öğretim üyelerine veya görevlilerine dengeli bir şekilde dağıtılır. Yeterli sayıda öğretim üyesinin veya görevlisinin bulunmadığı durumlarda araştırma görevlileri ve okutmanlar da danışman olarak atanabilir.

(2) Danışman; bölüm başkanı, bulunmadığı birimlerde anabilim dalı başkanları veya program başkanları tarafından önerilir ve birim yöneticisi tarafından görevlendirilir. Kayıt süresi içerisinde geçerli bir mazereti nedeniyle görevinde bulunamayacak olan danışman, bu durumu bir yazı ile birim yöneticisine bildirir. Mazereti kabul edilen danışmanın yerine, bu fıkrada öngörüldüğü şekilde ve geçici olarak bir öğretim üyesi veya görevlisi görevlendirilir ve bu görevlendirme ilgili öğrencilere duyurulur.

(3) Geçici değişiklikler dışında danışman veya öğrencinin değişiklik isteği, bölüm başkanının veya program başkanlarının görüşü alınmak suretiyle ilgili yönetim kurulunca karara bağlanır.

(4) Danışman, öğrenciyi öğrenimi boyunca izler ve öğrencinin devam etmekte olduğu program çerçevesinde her yarıyıl/yıl izleyeceği dersler ve bunlarla ilgili yapılacak değişiklikler hakkında öğrenciye önerilerde bulunur. Öğrencinin alması gereken zorunlu ve seçmeli dersler; öğrencinin başarı durumu, derslerin program içindeki dağılımı ve derslerin özellikleri göz önüne alınarak danışman ve öğrenci tarafından belirlenir.

(5) Öğrenci, yarıyıl/yıl kayıtlarının yapılması veya yenilenmesi sırasında derslerini danışmanı ile birlikte düzenler ve dersler danışmanı tarafından onaylanmadıkça kesinleşmez.

(6) Ders kayıtlarında her hangi bir hata veya eksikliğin tespit edilmesi durumunda öğrenci danışmanını bilgilendirmek ve gereğini talep etmekle sorumludur. Her türlü ders kaydının zamanında yapılması ve kayıt yenileme işlemlerinde birinci derecede öğrenci sorumludur. Öğrencinin ihmalinden kaynaklanan yanlış ders alma, başarısız olduğu dersleri tekrar almama veya alması gereken dersleri almamaktan dolayı mezuniyetinin gecikmesinden danışman sorumlu tutulmaz. Ancak, danışmanın ihmalinden dolayı öğrencinin mağduriyeti söz konusu olursa danışman sorumlu tutulur ve ilgili kurul veya Senato tarafından hakkında işlem yapılır.

Derslere devam

MADDE 21 – (1) Bir dersten veya uygulamadan yarıyıl/yıl sonu ve varsa bütünleme sınavlarına girebilmek için; öğrencinin teorik derslerin en az %70'ine, uygulamalı derslerin ise en az %80'ine devam etmiş olması gerekir. Ancak, bir dersin devam şartını yerine getiren ve varsa uygulamalarında başarılı olma şartlarını bir kez yerine getiren öğrencilerin bu dersi tekrar almaları durumunda derse devam koşulu aranmaz. Uygulamaların başarısızlık nedeniyle tekrarı halinde, devam şartının aranıp aranmayacağına ilgili kurul karar verir.

(2) Uluslararası bilimsel etkinlik, spor müsabakaları ve bunların hazırlık çalışmalarına katılan öğrenciler, Üniversite tarafından kültür ve spor faaliyetlerine katılmak üzere görevlendirilen öğrenciler ile fakülte dekanlığı, yüksekokul müdürlüğü veya bölüm başkanlıklarınca kabul edilen eğitim-öğretimi ilgilendiren faaliyetler için görevlendirilen öğrencilerin derse katılmadıkları süreler devamsızlık süresinin dışında tutulur.

(3) Sağlık sorunları nedeniyle rapor alan öğrencilerin derse katılmadıkları raporlu süreleri devamsızlıktan sayılır. Raporlu olunan toplam süre teorik derslerin süresinin %30'unu, uygulama ve/veya laboratuvarların süresinin %20'sini aştığı takdirde rapor, izne dönüştürülerek öğrenci o yarıyıl için izinli sayılabilir ve ilgili dönemde kaydını dondurabilir.

(4) Öğrencilerin devam durumları, ilgili öğretim elemanı tarafından izlenir.



23.03.2023